Wetgeving voorportieren.

Wat mag nu wel?

RM Tintservice weet dit wel en hieronder lees je wat nu precies de regelgeving inhoudt met betrekking tot het tinten of blinderen van je autoramen.

Hoe vaak heb je al niet gezien bij tv-programma’s dat er iemand wordt staande gehouden vanwege folie op zijn ramen. En nog belangrijker, hoe vaak zie je dat er grote onduidelijk is bij wat nou wel mag of wat niet mag?

Zoals bij velen bekend is, moet de auto voldoen aan wetgeving wat betreft de lichtdoorlaatbaarheid van autoglas. Dit geldt alleen voor de voorruit en de voorportieren, de overige ruiten mogen zo donker zijn als jij wilt, mits er een rechter buitenspiegel op het voertuig zit. Officieel moet de auto voldoen aan de Europese wetgeving en dat houdt in dat de ruiten een lichtdoorlaatbaarheid moeten hebben van 70%. Dit geldt voor voorruit en voorportieren maar omdat deze waarden moeilijk te meten zijn i.v.m. omgevingslicht en weersinvloeden wordt er door de politie een marge van 50% gegeven. Dat wil zeggen dat ruiten gemeten door de politie minimaal 50% licht door moeten laten. Dit is zelf door de politie vastgelegd.

De RDW heeft sinds 1 mei 2009 de keuringseisen verscherpt wat betreft lichtdoorlaatbaarheid. De voorportieren en voorruit dienen nu bij keuring 55% licht door te laten. Dit is nog 5% meer dan dat de politie eist.

RM Tintservice gaan dus voor die 55%. De experts proberen een film aan te brengen die dicht bij de 55% komt maar er niet overheen gaat. Dit om onnodig bekeurde klanten te voorkomen. Dit doen ze door eerst het originele glas te meten met hun eigen tintmeter en dan aan de hand van ervaring en een meetwaardelijst te bepalen welke tint erbij gezet mag worden. Wil je niet de adviezen opvolgen van RM Tintservice, dan is dat geheel voor eigen risico.

  Tintmeter  die gebruikt wordt om de lichtdoorlatendheid (vlt) van de portierramen te meten .